Log ind
OPSLAGSVÆRKER
DanskLeksikon
Opslagsværk med danskfaglige begreber
PeriodeLeksikon
Opslagsværk over danske litterære perioder
AnalyseLeksikon
Opslagsværk over analytiske begreber og værktøjer
MetodeLeksikon
Opslagsværk over forskellige metodiske tilgange til tekster
Lyrikporten
28 portrætfilm instrueret af Jørgen Leth
Artline
Opslagsværk med kunst fra forskellige tidsperioder
Kunstportalen
Kunstportal med Louisianas kunstsamling
Notesbog
Din personlige notesbog til arbejdet på fagportalen

Erling Jepsen (f. 1956)

Foto: Scanpix

Dramatikerens lange tilløb

Som en af tidens mest populære romanforfattere er det slående, at Erling Jepsen havde sit virke som dramatiker i toogtyve år, før han i 1999 debuterede med romanen Ingen grund til overdramatisering. Jepsen er født og opvokset i Sønderjylland, og han har selv sagt, at han brugte den første del af sit voksne liv på at glemme og fortie sin fortid. I romanerne graver han den bogstaveligtalt op igen, og den selvbiografiske Kunsten at græde i kor (2002) gav Jepsen et stort folkeligt gennembrud.

Smil gennem tårer

Romanerne er indbegrebet at det tragikomiske. Jepsen fremmaner et barokt galleri af personer og skæbner, og skæve typer fanges med et både kærligt og satirisk blik. I skildringen af det sønderjyske minder forfatterskabet meget om det, man finder hos Bent Vinn Nielsen, og Jepsen beholder næsten altid et vist lune. Samtidig formår han at skrive om incest og psykisk vold, så man gyser.

Groteske optrin og ironiske dialoger

Balancepunktet mellem tragikken og komikken går igennem hele forfatterskabet, og det gøres i et jordbundet sprog, hvor patos og latter aldrig bliver accentueret. Som dramatiker trak Jepsen på ironiske og næsten absurde replikker, og dette aspekt bruger han effektivt i romanerne.

   

OM FORFATTEREN
DEN SØNDERJYSKE FARM (UDDRAG)
KUNSTEN AT GRÆDE I KOR