Log ind
OPSLAGSVÆRKER
DanskLeksikon
Opslagsværk med danskfaglige begreber
PeriodeLeksikon
Opslagsværk over danske litterære perioder
AnalyseLeksikon
Opslagsværk over analytiske begreber og værktøjer
MetodeLeksikon
Opslagsværk over forskellige metodiske tilgange til tekster
Lyrikporten
28 portrætfilm instrueret af Jørgen Leth
Artline
Opslagsværk med kunst fra forskellige tidsperioder
Kunstportalen
Kunstportal med Louisianas kunstsamling
Notesbog
Din personlige notesbog til arbejdet på fagportalen

Claus Beck-Nielsen (f. 1963)

Foto: Sofie Amalie Klougart, Scanpix

Forfatterens død

Forfatterskabet afsøger konstant feltet mellem fiktion og virkelighed. Allerede i 2001 medieproklamerede Claus Beck-Nielsen sin egen død i værket, der bar hans eget navn, fødsels- og dødsår som titel, men derefter har han udgivet værker under varierende pseudonymer. Med sin identitet som indsats sætter forfatteren, der efterhånden har optrådt under et utal af forskellige pseudonymer, herunder Claus Beck-Nielsen.net, Das Beckwerk, Nielsen, Den Navnløse og Madame Nielsen, til stadighed spørgsmålstegn ved det vestlige personlighedsbegreb.

Provokerende samtidskritik

Claus Beck-Nielsen har mere end nogen anden dansk kunstner i nyere tid provokeret og eksperimenteret med sin identitet og med sin kunst. Han er både dramatiker, romanforfatter, skuespiller, musiker, kritiker og skaber af happenings, og han må således betegnes som en multikunstner, der i sine kunstneriske greb ofte også leverer en sønderlemmende samtidskritik. De til tider ganske politiske kommentarer er særligt tydelige i trilogien, der består af Selvmordsaktionen (2005), Suverænen (2008) og Store Satans Fald (2012) og hvor han skriver under henholdsvis forfatternavnene Claus Beck-Nielsen.net, Das Beckwerk og Nielsen. I alle tre værker er Nielsen og Rasmussen politiske aktører, der ønsker at indlede revolutioner, der kan være med til at skabe demokrati og frihed. I det sidstnævnte værk er Nielsen og Rasmussen i Iran som agenter i USA's tjeneste for at starte en demokratisk revolution. 

Madame Nielsen som "En fremmed i flygtningestrømmen"

Forfatteren anvender ikke kun selviscenesættelsen i sin litteratur, men også i andre medier og på flere platforme, og den kan variere fra konventionelle skuespil og optrædener til grænseoverskridende happenings. I den realistiske og delvist autobiografiske roman Invasionen. En fremmed i flygtningestrømmen (2016), optræder forfatteren som Madame Nielsen, der i forsøget på at forstå flygtningestrømmen i Europa følger flygtningene på en klassisk dannelsesrejse fra det gamle Grækenland til Danmark. Romanen er fortalt i 3. person og består af mindre afsnit, der omhandler konkrete dage og tidspunkter på rejsen, der til sammen beskriver Madame Nielsen som flygtningeturist i Europa. Uddraget giver indblik i den del af rejsen, der foregår på grænsen mellem Serbien og Kroatien. Hun udtaler selv om bogens baggrund, at hun: "oplevede et stærkt behov for at gøre Europa og flygtningestrømmen til en livserfaring, en virkelig levet erfaring og ikke bare en medie- eller sprogerfaring" og fortsætter "Bogen handler om at gøre Europa og flygtningestrømmen synlig som fortælling og historie".



   

CLAUS BECK-NIELSEN (1963-2001) (UDDRAG)
DU EKSISTERER IKKE (UDDRAG)
INVASIONEN. EN FREMMED I FLYGTNINGESTRØMMEN (UDDRAG)