Log ind
OPSLAGSVÆRKER
DanskLeksikon
Opslagsværk med danskfaglige begreber
PeriodeLeksikon
Opslagsværk over danske litterære perioder
AnalyseLeksikon
Opslagsværk over analytiske begreber og værktøjer
MetodeLeksikon
Opslagsværk over forskellige metodiske tilgange til tekster
Lyrikporten
28 portrætfilm instrueret af Jørgen Leth
Artline
Opslagsværk med kunst fra forskellige tidsperioder
Kunstportalen
Kunstportal med Louisianas kunstsamling
Notesbog
Din personlige notesbog til arbejdet på fagportalen

Einer Már Guðmundsson (f. 1954)

Foto: Scanpix

Reykjavik og erindring

Fra starten af 1980’erne til i dag har Reykjavik dannet rammen om Einer Már Guðmundsson romaner, hvor komiske, groteske, drømmende og tragiske skæbner væves sammen. Hans personer oplever tit en splintret virkelighed, og det er i høj grad tilfældet i Universets Engle, som vandt Nordisk Råds Litteraturpris i 1995. Skildringen af skæbneøjeblikke i barndommens Reykjavik har været en fast ingrediens i forfatterskabet siden romandebuten Ridderne af den runde trappe fra 1982.

Fortællingens udvikling

Det er også allerede i den første roman, at Guðmundsson begynder at arbejde med en kombination af den store episke tradition og den realistiske fortælling. Han sætter elementer fra sagaerne og eventyr i spil med modernismens former. Sagaernes litterære form er en del af Guðmundssons grundskoling. Men han bruger uhøjtideligt fra traditionen og tilføjer sine romaner en sanselighed ved at balancere det rationelle og det fantastiske.

Mennesket i centrum

Hos Guðmundsson mærker man, at der er en ubalance i tidens islandske og vesterlandske kultur, hvor subjektive begreber som drømme og fantasi negligeres. Gudmundsen bruger romanen som genre, fordi den kontinuerligt har mulighed for at udforske forskellige sider af livet. Fokus på mennesket og barndommen bevares, og han sammenfatter sit værk således: ”Man kan vel sige, at alle mine bøger på en eller anden måde handler om det at være barn. Men det er ikke kun børn og barndom, jeg skriver om. Jeg skriver jo om folk.”