Log ind
OPSLAGSVÆRKER
DanskLeksikon
Opslagsværk med danskfaglige begreber
PeriodeLeksikon
Opslagsværk over danske litterære perioder
AnalyseLeksikon
Opslagsværk over analytiske begreber og værktøjer
MetodeLeksikon
Opslagsværk over forskellige metodiske tilgange til tekster
Lyrikporten
28 portrætfilm instrueret af Jørgen Leth
Artline
Opslagsværk med kunst fra forskellige tidsperioder
Kunstportalen
Kunstportal med Louisianas kunstsamling
Notesbog
Din personlige notesbog til arbejdet på fagportalen

Orhan Pamuk (f. 1952)

Foto: Michael Bothager, Scanpix

Nationalt ikon og torn i øjet

Nobelprisvindende forfatter (2006), universitetslærer, essayist, manuskriptforfatter og politisk debattør. Han er både Tyrkiets bedst sælgende romanforfatter og en af de mest kritiske røster i landet. I 1990’erne var han ude i en mediestorm og i 00’erne i en decideret retssag for sin kritik af Tyrkiets behandling af dets kurdiske og armenske minoriteter.

Sentimental kærlighed og politisk kunst

Romanerne er ofte henlagt til Tyrkiet – enten til et historisk tidspunkt eller nutiden. Kærlighedshistorierne er som sentimentale drømme, der brister, men stadig dyrkes. Flettet ind imellem disse fremtoner en række komplicerede billeder af samfundsklasser, kunstneriske miljøer, politiske og religiøse bevægelser og magtfraktioner i Tyrkiet.

En ”visuel” forfatter

Orhan Pamuk har, qua sin akademiske karriere, også et teoretisk forhold til litteratur som kunstform. Han beskriver sig selv som en ”visuel” forfatter (i modsætning til en ”verbal”). Med det mener han, at han prøver med ord at male rumlige billeder/scener for læserens blik. Scenen skal suge læseren sansemæssigt ind, så han/hun et øjeblik glemmer, at teksten ikke er virkelighed. Ordene, teksten, skal derfor helst ikke i sig selv vække opmærksomhed - det vil bryde fortryllelsen.