Log ind
OPSLAGSVÆRKER
DanskLeksikon
Opslagsværk med danskfaglige begreber
PeriodeLeksikon
Opslagsværk over danske litterære perioder
AnalyseLeksikon
Opslagsværk over analytiske begreber og værktøjer
MetodeLeksikon
Opslagsværk over forskellige metodiske tilgange til tekster
Lyrikporten
28 portrætfilm instrueret af Jørgen Leth
Artline
Opslagsværk med kunst fra forskellige tidsperioder
Kunstportalen
Kunstportal med Louisianas kunstsamling
Notesbog
Din personlige notesbog til arbejdet på fagportalen

Morten Sabroe (f. 1947)

Foto: Marianne Grøndahl, Gyldendals Billedbibliotek

Romaner og journalistik

Journalisten Morten Sabroe er kendt for at give dansk journalistik et elektrochok ved egenhændigt at importere den amerikanske gonzojournalistik. I Undskyld – men hvor er udgangen (1999) kan man se et spektrum af journalistikken. Men han har også siden 70’erne plejet et broget skønlitterært forfatterskab, og med Du som er i himlen (2007) og Fader vor (2011) fik han et folkeligt gennembrud.

Gonzo overgiver sig aldrig

Gonzojournalistikken blev udviklet af Sabroes altoverskyggende helt, Hunter S. Thompson, og det er en tilgang til reportagen, der sætter journalisten selv i centrum af historien. Det gjorde new journalism også, men i gonzo giver man sig subjektiviteten i vold og omfavner de vilde overdrivelser, humoren, sarkasmen og de udsyrede digressioner.

Bag facaden

I gonzo skaber skribenten tit en persona, der har en tendens til at være lidt hård i filten. Sabroe har flirtet med konceptet, men bag overfladen er der en sårbarhed, der har sat ham i stand til at skrive indfølende og interessant om sine forældre og barndommen, manderollen, kærlighedstab og død. Sabroe er mere end en Thompson-epigon, og i et reportagebesøg fra gonzofaderens sidste leveår opdagede Sabroe, at Thompson var blevet offer for sin egen persona.

   

OM FORFATTEREN
UNDSKYLD... KAN DE SIGE MIG HVOR UDGANGEN ER?