Log ind
OPSLAGSVÆRKER
DanskLeksikon
Opslagsværk med danskfaglige begreber
PeriodeLeksikon
Opslagsværk over danske litterære perioder
AnalyseLeksikon
Opslagsværk over analytiske begreber og værktøjer
MetodeLeksikon
Opslagsværk over forskellige metodiske tilgange til tekster
Lyrikporten
28 portrætfilm instrueret af Jørgen Leth
Artline
Opslagsværk med kunst fra forskellige tidsperioder
Kunstportalen
Kunstportal med Louisianas kunstsamling
Notesbog
Din personlige notesbog til arbejdet på fagportalen

Respons på Ny Læring på Litteraturportalen

Evalueringsrapport om Ny Læring på Litteraturportalen

Se evalueringsrapport om Ny Læring på Litteraturportalen af Jens Jørgen Hansen, universitetslektor på Syddansk Universitet, her.

Jens Jørgen Hansen skriver bl.a.:

"Det interessante er, at flere af forløbene og deres metoder peger på nye innovative tilbud og aktiviteter i bibliotekssektoren, fx biblioteket som litterært makerspace og arbejdet med at designe og markedsføre litterære events. Overordnet er det meget tætte samarbejde mellem skole/gymnasium og bibliotek om at udvikle og gennemføre undervisningsforløb i en sådan stram konceptualiseret og struktureret form også banebrydende."

Gymnasieelevers udtalelser om workshopforløbene på Ny Læring på Litteraturportalen

"Personligt lærte jeg en masse på en god måde. Det har været sjovt at komme 'ud af huset' og få lov til at lave noget lidt anderledes. Dette gør også, at man vil have lettere ved at erindre forløbet og de faglige ting, vi har lært, gennem forløbet."

"Det var rigtig godt at komme ned på biblioteket og arbejde med bibliotekarerne. Det var også meget sjovt at skrive en parafrase over kanonforfatternes tekster. Man husker dem bedre, når vi har arbejdet med dem på den måde."

"Det har været spændende at høre om disse kanonforfattere, og det var fedt at lave sms-noveller på biblioteket. Det var en sjov og anderledes ting at gøre."

"Vi har læst forskellige tekster med forskellige handlinger. Det har også været en anderledes måde at lære på ved arbejdet med spoken words."

"Det har været godt at få oplæst tekster på en levende måde. Det gjorde man lettere forstod teksterne." [Shared Reading]

"Jeg synes, at det var en sjov måde at arbejde med kanonforfattere på, fordi man ikke bare sidder på sin stol hele dagen."

"Det har været meget nemmere at få en bedre forståelse, af stoffet/forfatterne. Og så er det altid hyggeligt at komme på små ekskursioner, hvilket gør, at man er mere engageret i at arbejde."

"Alt var super fedt!"

"At man blev undervist på en anden og mindre 'skoleagtig' måde, men samtidig fik man meget ud af det."

"Genialt koncept!"