Log ind
OPSLAGSVÆRKER
DanskLeksikon
Opslagsværk med danskfaglige begreber
PeriodeLeksikon
Opslagsværk over danske litterære perioder
AnalyseLeksikon
Opslagsværk over analytiske begreber og værktøjer
MetodeLeksikon
Opslagsværk over forskellige metodiske tilgange til tekster
Lyrikporten
28 portrætfilm instrueret af Jørgen Leth
Artline
Opslagsværk med kunst fra forskellige tidsperioder
Kunstportalen
Kunstportal med Louisianas kunstsamling
Notesbog
Din personlige notesbog til arbejdet på fagportalen

Shared Reading - litteratur i fællesskab

Shared Reading er en læsegruppeform, alle kan deltage i: ingen forberedelse, små grupper og en læsegruppeleder, der ikke giver det rigtige svar, men læser højt og guider elevernes dialog, hvis det er nødvendigt. Formålet med Shared Reading er i fælleskab at åbne teksten, så eleverne er klædt på til det efterfølgende danskfaglige analysearbejde. Eller bare at have en god oplevelse sammen med andre i trygge rammer.

Forløbet Shared Reading - litteratur i fællesskab er udarbejdet af Cecilie Laskie og henvendt til læreren. I forløbet får man konkrete bud på, hvordan metoden kan bruges til at arbejde med portalens tekster. I portalens øvrige forløb gives der forslag til steder, hvor Shared Reading kan inddrages i undervisningen.

Gå til forløbet Shared Reading her.

Shared Reading i praksis

I nedenstående to videoer får man indblik i, hvordan en Shared Reading-session kan foregå. En læsegruppeleder og syv hhx-elever læser Raymond Carvers novelle Min og Alexandra rejser af Leonard Cohen.





Shared Reading er litteratur i fællesskab. Eleverne deler historier – tekstens og hinandens. De lytter til læsegruppelederens højtlæsning og oplever fortællingen udfolde sig i et rum, hvor det er helt legalt at inddrage egne oplevelser, erfaringer og holdninger. Ved hinandens hjælp åbner eleverne teksten.